Tajemné
bytosti z našich luhů a hájů
Milan
Doležal
Snad každému správnému milovníkovy
pověstí, tajemna či záhad je jasné, že se kolem nás i v
povětří kromě ptáků vyskytuje celá řada dalších
prazvláštních bytostí. Pojďme si nyní některé z nich
představit trochu blíže. Vždyť jsou tu stále kolem nás a s
řadou z nich se můžete opravdu setkávat.
Jamar
Je to podzemní přízrak a vyskytuje
se v dírách, jámách, sklepech, studnách a prohlubinách. Také
se mu říká Jamník, nebo též Jemín. Už od
pradávna se také říká když někoho postihlo neštěstí
...“jémine, jémine, co se ti to stalo...Místy byl zván i také
jako Krosina, Krušina, v okolí Klatov jako Pikola.
Děti si často hrají na pikolu či na pikanou. ...“před pikolou
za pikolou...“ Tato bytost má na svědomí nezdar, neštěstí a
zhoubu lidí. Přináší jim pohromu, nemoce i smrt.
Bazilišek
Encyclopedia Mythica ho představuje
jako dvounohého ptáka s hadím ocasem a dračími křídly.
Je to tvor nebezpečný, svým
pohledem, případně dechem dokáže zničit vše živé. Tuto
schopnost mohl získat po Medúze. Lucanos uvádí, že se z její
krve zrodili všichni libyjští hadi. Tedy séps, amfisbaina,
hammodyt i bazilišek. Pověsti uvádějí řadu míst v naší
republice, kde byl bazilišek spatřen.
Plivník
Plivníka přivedeme na svět z vejce,
které vezmeme černému kuřeti. Vejce musí zahřívat žena 40 dní
ve svém podpaží. V této době se nesmí vyzpovídat, stříhat si
nehty, mýt obličej a modlit se. Plivník též však rarášek je
často zobrazován v podobě kuřete, nebo malého raráška s
křídly, který svému pánu slouží a pomáhá mu k bohatství, za
to však často žádá jeho duši.
Cikavec
Cikavac je kouzelná bytost, která
může krást med z cizích úlů nebo sát dobytčí mléko, a nosit
je svému majiteli. Záleží to jen na jeho přání, avšak za
podmínky, že ovládá řeč zvířat.
Dobytčí
děs
Je to celkem neznámý přízrak
odporného vzhledu. Připomíná velkou ještěrku, z ocasu mu srší
jiskry. Jako jedna z mála nad přirozených bytostí se zaměřuje na
domácí zvířectvo. Obvyklou metodou tohoto tvora je plašení
krav. Slabší kusy pak uštve k smrti.
Morous
Jde o bytost mnoha jmen a podob. Je
známa jako ničitel lidí i dobytka. Přichází s mrazem a prudkou
větrnou bouří. Říká se mu také Marovít, Murák či
Mrazivec a Hltoun. Svým dechem dokázal zmrazit vše
živé. Jeho paní se říká Morane, Morana, Muračka, Moruska,
Kikomora a Hltounka.
Žithola
V Čechách mezi nejznámější polní
bytosti patří Žithola tedy Žitný děda. Ten má tři
hlavy a ohnivé jazyky. I on je hlídačem obilných polí. Místy se
mu také říká obilný duch a s oblibou rozhazuje stohy, nebo
obilné snopy. Také pronásleduje ty, kteří sekají pole o
polednách.
Venusleute,
čili Venušin lid
Výškou se podobají trpaslíkům.
Žijí v jeskyních na Šumpersku, přičemž tamní žulové mísy
používají na vaření, jindy ke koupání dětí. Jsou
dobrosrdeční a obvykle se k lidem chovají dobře.
Požera
Na druhé straně hranic mu Němci
říkají Vielfras. Občas bývá symbolem nenasytnosti. Rád
se tento tvor přežírá uloveným dobytkem. A když se cítí
přeplněn, vmáčkne se mezi dva stromy, vyvrhne zhltnutou kořist,
aby si na ní pochutnal ještě jednou. Někteří ho popisují jako
velkého psa s kočičí tváří a dlouhými hnědými chlupy.
Lesovik
Kdo se bojí ať nechodí do lesa. Mezi
stromy totiž není bezpečno. Můžete tu narazit na některého z
nebezpečných lesních obyvatel Lesovika. Někde se mu také říká
Lešij.
Lesovik je škodolibý chlupatý
zelenovlasý a zelenovousý mužík, místo nehtů má drápy. Je to
lesních duch, či pán lesa. Jeho příchod provází praskot větví,
lomoz odlamovaných kamenů či padajících stromů. Vichřice
oznamuje též jeho přítomnost v lese, jindy se ohlásí mírněji,
pouhým šuměním stromů.
Bogyňky
Bogyňky jsou zlé víly. Žijí v
potocích a močálech a kradou novorozeňata a podstrkávají místo
nich děti ošklivé a nemocné. Pokud se k nim budete chovat s úctou
nechají vás na pokoji.
Diblík
Diblík je domácí bůžek. Patří do
skupiny rarachů a šotků. O jeho zrodu existuje krásná legenda.
Podle ní se jednou popral ďábel s čarodějnicí. V boji vyrazil
čarodějnici několik zubů. Z nich v Čechách vyrostla rostlina
zvaná posed. Právě z ní každého prvního v měsíci vychází
diblík. Pokud jde o povahu, je pomsty chtivý a zlý. Tak sem u
raději vyhněte
Domovoj
Domovoj patří mezi nejznámější
ochránce domovů. Dokáže se proměnit v psa, kočku, v hada, ale i
v krysu či jiná zvířata. Má rád teplo a proto se může
zabydlet v pokojích kde je stále vyhřáto.
Přízeň domovoje je ovšem nutno si
zajistit. Protože je vázán s domem. Už při jeho stavbě je
vhodné obětovat jehně, černého kohouta, potraviny, případně
peníze. Pozůstatkem nejstarších dob jsou nálezy obětovaných
dětí.
Ludkové
V některých oblastech Moravy a
Lužických hor patří k ochráncům domovů. Předpokládalo se, že
jsou předky Lužických Srbů a původními obyvateli země. Žijí
v hustých hvozdech.
Ohnivý
muž
Mezi lidské démony patří i jedno z
běžných místních strašidel.
Klasická ohnivá postava mívá někdy
i podobu hořícího sudu, kola či sloupu. Také psa nebo zajíce. A
mnoho jmen, co kraj, to jiný název. Na Moravě býval znám jako
Fajermon, na Šumavě a v jejím západočeském podhůří se
mu říkalo Světlík. Ve východních Čechách pak Žavák.
Jinde Dýma, případně Dýmač. Kromě popálení,
mohl člověka svést a utopit, neboť se zjevoval také v podobě
světýlek v bažinách a také ho roztrhat.
Rusalky
Kupodivu patří mezi lidské démony
také. Rusalka se totiž nezrodí z lidské duše přímo. Původ
slova rusalka je také zajímavý. Kromě obecně známého rusá
(barva vlasů) případně rusa – řeka.
Létá v noci, za mlhy či deště a
naříká a skučí nad řekami. Trápí především děti a těhotné
ženy. O samotných rusalkách se traduje, že jsou duchy utopených
dívek, nevěst, které zemřely před svatbou či sebevražedkyň.
Rusalky se podobají vílám. Jejich moc je ukryta v dlouhých
mokrých vlasech a patří mezi bytosti víceméně škodlivé.
Planetníci
a stuhači
Říká se jim také i Chmurníci
nebo Oblačníci a stojí na rozhraní světa lidských démonů
a démonů přírodních živlů a stávají se jimi duše živých
lidí, případně duše oběšenců, utopených či udušených,
které za bouře odlétají do mraků. Těmi pak pohybují, perou se,
vyjí, skučí a vrhají blesky.
Nemodlenka
Je to přízrak který odnáší děti,
které se nechtějí modlit. Do domu proniká nemodlena v podobě
můry, ale i v podobě vyzáblé postavy.
Kordula
Žije v rákosí u rybníků. Od jara
do podzimu ze svého skrytého stanoviště vyhlíží oběti. Kdo se
brouzdal bos v blátě nebo v kalužích, tomu pak v noci rozsekala
kůži na chodidlech. Na Moravě jí říkali Paní Hachla.
Polednice
V Čechách se stala pověstná
polednice. Polednice ve své původní podobě představovala
strážnou bytost polední hodiny duchů. Pokud přistihla někoho na
poli, vyhnala ho. Někdy za ni zaskakovala Kosířka nebo
Serpolnica.
Občas se plížila polednice k domům
a kradla děti. Případně létala ve vichřici a zabíjela dotek.
K polední hodině v Čechách patří
ještě Poledníček, chlapec v dlouhé bílé košili, který
také hlídal polední klid. Vycházel z lesa a pokřikoval na lidi.
Klekánice
Je spojena samozřejmě s hodinou, kdy
se zvonilo k večerní modlitbě. Chodí v šedivém hábitu.
Její mužský protějšek, klekáníček,
pro změnu nebyl chlapcem, ale malým mužíkem, chodícím občas po
kolenou. Rokycanský klekáníček se nešklebil ale usmíval. Jenom
neměl rád, když na něj někdo pískal.
Divoký
lovec
Tento lesní přízrak se objevuje
především za bouře a vichru. Tmavý, mlčenlivý, sedící v
sedle tmavého koně. Občas nemívá hlavu. Divoký lovec od
Kostelce nad Černými lesy má ohnivou kápi.
Někdy bývá spatřen nehnutě sedící
na pařezu nebo kameni. Děsivější je ovšem v čele divoké
honby. Té se někde říká Štvaní a je složena z démonů,
duchů, pekelných koček, vyžlat, vlkodlaků, a medvědů. Za
bouře se žene lesem. Tahle zábava je smrtelně nebezpečná pro
každého, kdo zůstal v lese. Jistý člověk u Jarošova nad
Nežárkou rozvázal pytel od obilí, který našel u říčky
Žirovničky a z pytle vyletěla smečka psů - vyžlat, která jej
zle potrhala.
Divoká honba někdy vyjížděla z
lesa až na kraj vesnic, Divoký lovec pak házel na zápraží
krvavé kusy zvěřiny nebo koňského masa. U Merklína se
vypravovalo, že kdo od Divokého lovce kořist přijme, stane se
jedním z přízraků honby. Štvaní občas plní i jiná poslání.
U vrchu Na strašidlech u Horní Blatné, hlídá klíč k pokladu,
který je v kopci ukryt. U Kynšperka vedla divokou honbu naopak víla
(nebo čarodějka) Běla či Vela. Ta kdysi žila na Doubravské hoře,
kde číhala na své oběti. Později se i se svým černým psem
propadla do země a začala jezdit v čele štvaní.
U České Třebové vede divokou honbu
pro změnu lesní duch Huráň, který jinak žil v jedné lesní
studánce, v Kovářské u Vejprt zase jistý Hainzmichl, který
strašívá v lese. U Lázní Kynžvart pro změnu vyráží na lov
Kober, tamní lesní duch a u Mariánských lázní zase černý muž
zvaný Hajman.
Rozobabel
Je to zvláštní bytost, která nosí
kroupy v obrovském pytli. Vysypává svůj náklad na vybraná
místa. Jakožto démon občas chodí na nezvanou návštěvu i
klidem do stavení. Když pak odchází, dveře se za ním samy
zavírají.
Ve Východních Čechách na vrchu
Kozákově svého času působili tři železní obři, případně
čtyři muži se železnými tyčemi. Obři ledovým dechem zmrazili
jednu kozákovskou studánku, led rozdupali a pak rozhazovali po
okolí.
Vyžlata
Jsou strašidelné bytosti zjevující
se v podobě vychrtlého psa. Proto se také někomu říká, že je
hubený jak vyžle. Ve smečkách běhají v noci po lesích a
pronásledují svou kořit. Jsou člověku nebezpečné a dokáží
jej dlouho pronásledovat. Často patří do smečky při divoké
noční honbách lovců přízraků.
Bludičky
Bludičky, jinak také zvané Světýlka
nebo Cvendy (na Železnobrodsku)a Rychmandle (kolem
České Třebové), jsou malá světélka. Poskakují nad bažinami
nebo hřbitovy a svádějí pocestné do močálů. Zvláště, když
na ně někdo pokřikuje nebo hvízdá, to se potom s chutí za
vyrušení pomstí. Tu a tam mohou ukázat, kde se skrývají
poklady. Objevují se prý vždy v lichém počtu. Nejčastěji se
traduje, že bludičky jsou dušemi nekřtěňátek, případně duší
obětí vražd. Nebo mohou být dušemi čarodějnic. Moravská
zahubenčtata či zabobončata jsou nekřtěnátka s průhlednými
těly.
Mniška
Patří prý k vílám. Mniška, někde
známá jako Myška, chodívá v hnědých šatech, na Orlicku
pak oblečená jako jeptiška, a má až na zem dlouhé vlasy.
Krkonošská Mniška vypadá naopak jako malá panenka.Všechny
prameny se ovšem shodují v tom, že tohle rychle běhající lesní
stvoření není nebezpečné, jen občas vyleká v lese nevychovance
a křiklouny.
Skalní
muž, Skalní duch a Skalník
Jsou to tři různé bytosti. Ta první
bydlí v jedné skále u Železného Brodu.Vybíhá z ní každý
večer v podobě černého psa.
Naopak skalní duch je mnohem
nebezpečnější bytost. Znají ho dělníci z lomů. Jakmile uslyší
dusot koní nebo hluk silné vichřice, vědí, že je zle. Podobu
trojhlavého, oheň chrlícího krkavce má skalník. Sídlí v kopci
zvaném Škarmaň u Domažlic, objevuje se také v Krkonoších, kde
s oblibou shazuje lidi ze skal.
Jiní skalníci se objevují na hradě
Svojanov. Je jich šest a patří mezi lidské démony. Jsou to duše
šesti zedníků tu byli zavražděni.
Červený
mužíček
V Nové Vsi u Křemže se zjevoval
červený mužíček. Přicházel o půlnoci a koho chytil, tomu
usekl hlavu. V místě jeho zjevování byla proto postavena
kaplička.
Větřice
Tahle bytost se zjevuje v podobě
větrného víru, ničí úrodu ale přenáší i nemoce. Je známa
po celé republice. V Krkonoších ji říkají Fukéř v
krušných horách naopak Luftbába.
Radouš
Radouš, někdy také Raden nebo
Roden se ukazuje na Plzeňsku.
Pro Plzeňsko kdysi znamenal totéž,
co Rýbrcoul pro Krkonoše. Ohyzdný Radouš jezdí krajem a děsí
lidi, zejména ženy. Lidová tradice říká, že pokud se Radouš
objeví o poledni, přižene se velká bouřka. Jeden z velkých
sběratelů pověstí Václav Krolmus o něm píše jako o někdejším
pohanském bohu Plzeňska. Na Písecku je zván také jako Černý
Hanuš, který jezdí o půlnoci s trakařem.
Hojman
Straší u šumavského Mutěnína, kde
v noci huláká hoj – hoj - hoj. Kdo se mu ozve, toho honí a když
ho dohoní, skočí mu za krk a začne jej rdousit a bít po hlavě.
Již mnoho lidí doplatilo na jeho řádění.
Jezinky
Jezinky patří mají ženskou tvář,
tělo prasečí a nohy koňské. Jsou démony lesa a variantou divých
žen. Blízké příbuzné mají třeba v Polsku, kde jim říkají
gorne iędze. Jezinky totiž kromě uspávání lidí a vydloubáváni
jejich očí, unášejí děti a ve svých jeskyních a norách je
požírají.
Plakavac
V tuto bvytost se proměňuje duše
novorozence, jehož udusila vlastní matka. Nedělá nic jiného, než
v noci vstává z hrobu, chodí po domech a pláče.
Dýmovec
Dýmovec se objevuje v okolí vesnice
Stachy na Vimpersku. Stejně jako jmenovaní má v popisu práce
svádět poutníky z cesty. Snaží se člověka vyděsit natolik,
aby dotyčný utekl a orientaci sám ztratil hrůzou. Dýmovec sám
je výtvorem démonů a objevuje se jako mlžná postava nebo
kouřový oblak, který se najedou vedle vás objeví..
Hockaufové
Tato strašidla se objevují se v
lesích na Šumavě ale také i u u Mikulova. Tam jim říkají
Kožíškoví mužíci, zatímco na druhé straně
někdy Škrtiči nebo Hockaufové. Šumavský termín
prozrazuje, že tyto přízraky v bílých kapucích¨skáčou lidem
na záda a škrtí je.
Hraničník
Je to lesní duch, který se objevuje u
České Třebové. Nenápadný, mlčenlivý, v šedém obleku, se
zničeho nic zhmotňuje vedle pocestného, případně za jeho zády.
Činí tak zvláště za pošmourného deštivého počasí. Jakmile
přestane pršet, zmizí.
Zimnice
Tento přízrak byl nazýván také
Lichoradka. Zimnice je bytost ženského vzhledu, žluté
kůže a zapadlých očí, zkrátka vzhledu vážně nemocného
člověka. V bílém rouchu číhá o půlnoci na křižovatkách
nebo u božích muk a napadá lidi. Koho chytne, ten vážně
onemocní.
Fabián
Fabián je strážný duch Brd. Fabián,
případně Babí Jan, se ukazuje v podobě vousatého dobře
živeného myslivce s dýmkou a holí, oblečen do oděvu ze stromové
kůry a šišek. Fabián se občas ozývá houkáním Stejně jako
Krakonoš v Obřím dole, má i Fabián na Plešivci svou zahrádku.
Ještědský
duch
Ještědský duch je géniem loci
Ještědu. Objevuje se v okolí Kukštejnu. Říkávalo se mu i Děd
Ještěd nebo Jeschkengeist a býval viděn v podobě velkého
horala s kloboukem a vousy. Jelikož jde o místo pověstmi hojně
opředené, není jediným nadpřirozeným obyvatelem tohoto kraje.
Muhu
Také Muchovské skály u Tanvaldu mají
svého pradávného strážného ducha. Je jím Muhu, původně to
byl pohanský bůh, po němž nese hora Muchov jméno. Vypráví se,
že uvnitř skály stráží svůj poklad, má podobu obra a klimbá
na kamenné lavici opřen lokty o stůl, hlavu v dlaních. V zimě se
zjevuje v podobě větrných a sněhových vírů.
Divoženky
– Divé ženy
Divoženky jsou ženské bytosti žijící
ve volné přírodě, v lese, na lukách, u rybníka apod. Mohou mít
různou podobu od krásných dívek až po odporné babice. Tělo
mají porostlé žíněmi rudé barvy a mají červené nebo černé
vlasy. Divoženky velice rádi řádí po lese a koho v noci chytnou,
toho tzv. utancují k smrti. Takového nebožáka pak lidé najdou s
utrženýma rukama a nohama. Chodidlo prý mají otočené patou
dopředu. Jak se traduje kolem Poličky, když se jim někdo smál,
ukrutně
ho potrestaly. Na Domažlicku prý
divoženky žily ještě kolem roku 1900 a měly prý v lesích
pod zemí rozsáhlé skrýše. V těch
doupatech bylo vše zařízeno jako v jiných domácnostech a o
divých ženách se všude povídalo,
že jsou dobré hospodyně. Sbíraly klásky, mlely obilí na
kamenech
a pekly z něho chleba, jenž voněl po
celém lese.
Lesní
střelec
V temných nocích se u Rotavy nedaleko
Sokolova objevoval Lesní střelec. Pronásledoval pytláky,
popoháněl své psy a tloukl do stromů. Podle záznamu J.V.
Grohmanna například proměnil jednoho člověka v pahýl stromu.
Hilar
Patronem bruntálského kraje je Svatý
Hilarius. Možná dostal jméno po něm, v každém případě žije
skřítek Hilar u Šternberka v kopci, zvaném Tvarožná hora, kde
sídlí i víly. V těch místech nalezla jedné zimy jedna místní
žena opuštěné malé dítě. Vzala chudáčka domů, postarala se
o něho, jenže potom někdo zavolal: „Hilar, Hilar!“, a
nalezenec se zvedl a zmizel.
Víly
Samotné slovo víla je obestřené
tajemstvím původu. Jan Máchal někdy na přelomu devatenáctého a
dvacátého století odvozoval jeho původ od kořene vel s významem
hynout a poukazoval na podobná, najmě na německé wal a od něho
beroucí jméno valkýry.
Termínu víla se používá především
tam, kde jde o vodní bytost dívčího vzhledu. Podobně jako
rusalky, byly občas víly dušemi mrtvých nevěst či lehkovážných
děvčat. Při dešti a za duhy mají průsvitná těla a dlouhé
světlé vlasy. Existují i zlé černé vodní víly, které topí
lidi, brání v konzumaci vody z jejich pramenů a svádí lidi z
cest.
Jejich velká léčitelská schopnost
navádí k tomu, aby si je lidé snažili předcházet. Proto
pokládali obětiny v podobě koláčů či květin k pramenům a
věšeli barevné pentle po stromech. Čemu se lidé naopak vyhýbali,
byla místa, na nichž víly žily. Šlo je poznat podle hodně
vysoké spletené trávy, kruhům hub, případně pokřiveným
stromům.